HIPOCRESIA AMBIENTAL. EL CAS DE LES ZONES DE BAIXES EMISSIONS

Al mon hi han més de 1.200 milions d’automòbils 164 automòbils per cada 1.000 habitants. A l’Estat Espanyol hi ha 22 milions de cotxes (474 per cada 1.000 habitants) i a Catalunya 3,3 milions (441 per cada 1.000 hab.), Europa en ve a tenir uns 560 per cada 1.000 habitants, per contra encara hi ha llocs on la penetració de l’automòbil és casi nul·la com Etiòpia (1,6), Sudan (2,8), Bangladesh (4,5) o Burundi (6,0). L’any 2018 es van vendre un total de 95 milions d’unitats.

La contaminació atmosfèrica generada per els motors dels automòbils mata cada any a més de 8 milions de persones a tot el mon, també maten, per accidents de tràfic, a 1.250.000 persones. Tot això sense contar els danys als ecosistemes i als altres essers vius.

Per finalitzar aquest catàleg de nocivitats, els automòbils i d’altres vehicles de combustibles fòsils, generen més del 30% dels gasos d’efecte hivernacle, junt amb el sector industrial son els principals emissors, i per tan els principals causants.

La industria de l’automòbil és però un dels motors del sistema tecnoindustrial, els principals productors son la Xina (28,0 milions), UEA (17,7), Japó (5,3), Índia (4,4), Alemanya (3,8)…etc… fins arribar a Burundi que sols en fabrica 44 unitats, el principals fabricants son Toyota Motor Corporation, Volkswagen Group (Volkswagen AG), General Motors Corporation, Hyundai Motor Company, Ford Motor Company. Els fabricants d’automòbils formen un poderós lobby que compra voluntats de governants, de parlaments, de jutges, de votants i de sindicats.

Fer desaparèixer els cotxes de la faç de la terra és doncs una qüestió de supervivència, de supervivència dels humans, dels animals, dels ecosistemes i de la terra, no una qüestió política, ideològica o de planificació.

Dit això, podem denunciar la hipocresia climàtica que s’amaga darrera de les suposades accions en defensa de la qualitat de l’aire urbà, ens referim a les “Zones de Baixes Emissions”, instrument ideat per els governs i el seus tècnics per defugir les sancions de la UE i per realitzar un simulacre d’acció que els permeti anestesiar les possibles protestes dels afectats per la contaminació i per la devastació climàtica.

No ens entretenim en l’eficiència o la ineficiència ambiental de les mesures proposades sinó en dos aspectes menys parlats: el seu impacte sobre el control i el seu impacte social.

El primer, el control social va lligat al desplegament d’una complexa xarxa de càmeres de videovigilància connectada i d’uns sistema de gestió de reconeixement de matrícules (http://negreverd.blogspot.com/2018/03/control-social-versus-contaminacio.htmlhttp://negreverd.blogspot.com/2018/03/control-social-versus-contaminacio.html ).

El segon és més complex i ve lligat a la mobilitat obligada (la mobilitat per anar a currar o a estudiar). De moment la zona de baixes emissions (ZBE) s’implantarà a Barcelona i alguns municipis veïns (tot l’Hospitalet i Sant Adrià i trossos d’Esplugues i Cornellà), però la Generalitat ja amenaça amb noves ZBE.

Concretament una a cada zona d’influència de les ciutats grans de Catalunya (https://govern.cat/salapremsa/notes-premsa/377270/calvet-la-generalitat-aposta-estendre-zones-baixes-emissions-totes-ciutats-grans-catalunya), concretament a l’Àrea Metropolitana de Barcelona hi ha una dotzena d’ajuntament interessats en fer-ne (dels 36 que la formen).

En aquest marc i esperonats per la “declaració d’emergència climàtica” (https://wp.granollers.cat/eyes/2019/09/20/el-ple-de-lajuntament-aprova-una-mocio-demergencia-climatica/ ) l’ajuntament de Granollers a llençat la proposta de constituir una ZBE al seu territori i al dels seus veïns, Canovelles, les Franqueses i la Roca del Vallès (https://el9nou.cat/valles-oriental/actualitat/zona-baixes-emissions-granollers-proposta/ ).

Aquesta àrea metropolitana de Granollers te un total de total de 107.732 habitants i un total de 75.813 vehicles, per tant te un índex de motorització de 0.7 vehicles per habitants, aquests vehicles no estan, però distribuïts uniformement la Roca i les Franqueses tenen un index lleugerament superior (0.8) al de Granollers i Canovelles (0.7).

D’aquests 4 municipis el que te una renda més baixa és Canovelles menys de 2.000€ per habitant per sota de les altres tres, si mirem el PIB per habitant de més de 16 anys les diferencies son més altes, Granollers el duplica i els altres dos son una mica més del doble.

Hi ha indicadors indirectes de la prosperitat de les comunitats, un és el nombre de titulats universitaris que és també notòriament inferior a Canovelles (7,3%) respecte els altres, la Roca en te forces més (20.1) i Granollers està entremig amb un 17%.

La idea de la ZBE és de limitar l’ús de vehicles vells durant els laborables, la dependència de l’us del vehicle es pot avaluar amb el grau d’autocontenció, que és la població ocupada que resideix i treballa al municipi respecte el total de població ocupada del municipi que indica el nombre relatiu de persones que treballen al mateix municipi (i que per tant tenen una baixa dependència de mitjans de transport), aquí la situació és semblant, Canovelles és un municipi amb una baixa autocontenció (sols un 26,6% de la població ocupada viu i treballa al municipi), mentre que Granollers te una alta autocontenció (40.7%), els altres dos municipis són també més autocontinguts (els dos als voltants del 35%).

Els desplaçaments obligats (treball o estudi) dins la futura ZBE de Granollers dels treballadors de Canovelles és també més alta, un 40% de la població activa sur de Canovelles amb destí a la ZBE, mentre que a Granollers és sols del 23%, la dels altres dos pobles està al voltant del 30%.

Sobre qui cau el pes de la futura ZBE de Granollers?

Evidentment sobre la població amb menys renda, amb menys estudis i amb un biaix immigrant.

Volen rebaixar la circulació de vehicles?

Doncs llavors les mesures les hauran d’aplicar d’una altra manera, fet així és sols un sistema de promoció de l’adquisició de vehicles nous.

Les ZBE són una mostra d’hipocresia climàtica i ambiental, no sols fa caure tot l’esforç sobre els més dèbils, sinó que no esta garantida la seva efectivitat, donat un possible rebot en l’adquisició de vehicles nous.

SALUT I BON VIATGE