SETGE AL TAXI IL.LEGAL

Un dispositiu policial confirma la presència d’empreses pirata de transport al Port Olímpic.
Els xofers irregulars ofereixen la cursa gratis a prostíbuls a canvi de comissions de 100 euros
.

BARCELONA. EL PERIÓDICO. CARLOS MÁRQUEZ DANIEL. – Barcelona ha estat un imant per al turisme de borratxera i comiats de solter. Fins a cert punt segueix sent-ho, a més d’uns preus, sobretot els de la restauració, que estan per sota de la mitjana europea. Amb els anys, la florida d’hotels de quatre i cinc estrelles ha atret a un estranger de cartera més generosa. Posem per cas el ciutadà rus, algú que no estalviarà en despeses i que vol que les coses se li serveixin en safata. Aquí entra la matèria d’avui, de com hi ha empreses i particulars que s’estan dedicant a oferir el servei de taxi sense llicència. Succeeix sobretot a la zona del Port Olímpic, a la sortida del casino o davant dels restaurants. ¿Destinació? Locals nocturns i prostíbuls, on el conductor rep una suculenta comissió després d’una carrera que fins i tot ofereix gratis al client perquè li surt a compte.
La notícia no és de fet cap novetat. El que sí que està d’actualitat és que la Guàrdia Urbana s’impliqui en l’assumpte per tallar una hemorràgia que començava a descontrolar. Al marge de ser una pràctica il · legal, ja s’han produït diverses baralles a la zona entre xofers amb llicència i conductors furtius que calia aturar. El gerent de l’Institut Metropolità del Taxi (IMT), Eduard Ràmia, va demanar al primer tinent d’alcalde, Joaquim Forn, que la policia local s’impliqués en l’assumpte. És evident que un funcionari imposa molt menys que un agent amb placa i pistola. I no només això, no és el mateix una advertència administrativa que una multa i la possibilitat de cessar una activitat econòmica fora de la llei.

Més enllà de la baralla

L’últim dispositiu de control es va realitzar fa dos caps de setmana. Després assegurar-se que allò no era una rebequeria del sector-van ser els propis taxistes que van denunciar la situació-, inspectors de l’IMT i patrulles de la Urbana van organitzar una vigilància doble: en diversos punts de la ciutat per fiscalitzar l’acció del propi gremi, i en l’entorn del Port Olímpic, on l’ull es va centrar en aquests xofers pirata. El primer dispositiu finalitzar amb 40 vehicles inspeccionats, en què es van detectar cinc infraccions. Dos d’ells van ser traslladats al dipòsit en no tenir llicència en regla.
El control sota les torres de Marina va ser una mica més mogut, com era d’esperar. La policia va caçar a tres particulars que usaven el seu propi vehicle per traslladar a turistes a diversos locals de la ciutat. Dos d’ells eren de nacionalitat búlgara i usaven el seu propi cotxe amb matrícula del país d’origen del propietari. L’ajuntament prefereix no mullar pel que fa a la destinació. Sí que ho fan els taxistes, que sense embuts admeten que aquests turistes busquen que els porti a algun prostíbul. La Urbana també va sancionar a tres conductors d’una empresa que no tenien l’autorització de transport públic i va imposar set denúncies a diversos taxis per cometre diverses irregularitats, com no encendre el taxímetre i cobrar una quantitat fixa al marge de les tarifes en curs.

Carrera i comissió

Amb els resultats a la mà, la Urbana i l’institut gestor han pogut constatar l’existència «d’una empresa que busca clients a la zona del front marítim per traslladar als seus furgonetes a locals nocturns que després els pagaran una comissió». Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya (Stac), ja va advertir al març sobre l’activitat d’una companyia que, sota el nom de Alemán Eventos, es dedicava a captar turistes «per portar-los a locals de contactes». Així ho va fer saber a la Generalitat, que poques setmanes després, a través d’una carta signada pel subdirector general d’Ordenació néixer i Inspecció, Josep M. Fortuny i Olivé, avançava que s’estaven portant a terme «les actuacions necessàries per a la comprovació dels fets denunciats
Berbel assenyala que les propines per aquests serveis poden superar en alguns casos els 100 euros per client quan es tracta d’un prostíbul d’alta volada. Tal era la tensió al costat del Casino de Barcelona, ​​que els tramposos s’acostaven a les parades legals de taxis per seduir els estrangers just en el moment en què es disposaven a iniciar una carrera. El president de l’Stac admet que és habitual que els taxistes rebin un aguinaldo d’un local quan els aconsegueixen un client, cosa que no és il · legal si s’ha fet un ús legítim del taxímetre i no s’ha fet res en contra de la voluntat del viatger . I per tallar l’arrel del problema, reclama que es pugui requisar el vehicle quan es demostra que es tracta d’un taxi pirata, una cosa que, apunta, ja es fa a les Balears des del mes de juny.
Ràmia valora el suport de la Guàrdia Urbana en aquesta batalla i espera que, tot i les estretors econòmiques, es mantinguin «controls regulars».

Els torns inicien el seu camí el 2 de gener amb dubtes sobre el seu èxit

Després votar-lo en referèndum, el sector del taxi s’aplicarà a partir del 2 de gener un sistema de torns encaminat a reduir la flota i re-partir així millor la demanda, que ha caigut prop d’un 25% en els últims anys. L’objectiu és treure del carrer uns 2.000 taxis-hi 10.500 llicències actives-i evitar així aquesta escena d’una filera de taxis circulant en processó amb el verd encès. Grosso modo, els xofers han pogut triar treballar en torns de matí o tarda, un sistema que genera dubtes ja trenca amb la històrica llibertat del gremi. Cada vehicle portarà un adhesiu en què es distingirà seu torn.

SALUT I BON VIATGE.