1 DE MAIG MÍTING I MANIFESTACIÓ PER LA DEFENSA DEL TAXI

1 mayo taxi defnitivo mitin

Aquest primer de maig dia dels treballadors, i on recordem als companys anarquistes de chicago assassinats per reivindicar la jornada laboral de 8 hores, té especial rellevància el sector del taxi, que està sent amenaçat per noves formes de dominació capitalista, amb les noves tecnologies de la “Economia col·laborativa” (economia de la submissió).

UBER i Lyft aplicacions de telèfon mòbil de transport privat estan acaparant el mercat del transport privat en estats units. El passat estiu, el nombre de trajectes en taxi havien descendit d’un 84% a un 65% de 2015 a 2016. Especialment dramàtica és la situació dels taxistes de Nova York per la mala gestió de llicències i regulació del taxi davant competidors com UBEF i Lyft que compten amb un gran avantatge de moviments enfront del taxi.

L’auge de les empreses com Uber i Lyft no solament han causat estralls a la ciutat de Nova York. L’aparició de noves tecnologies i plataformes d’economia col·laborativa, que es posicionen com a alternativa en els sectors tradicionals, suposen una amenaça per als treballadors del taxi. Les protestes de taxistes a nivell global han estat constants durant tot l’any en països com Itàlia o França.

També hem pogut veure les primeres protestes dels socis de UBER, en veure com la companyia redueix constantment els preus i augmenta comissions a aquests conductors. Si algú és tan estúpid com per pensar que les relacions econòmiques de l’economia “col·laborativa”, són lliures i “democràtiques” difícilment se li podrà fer entendre el marc d’explotació que utilitzen les multinacionals d’aquest negoci (falsos autònoms, fer recaure els costos de funcionament sobre el treballador, incloses “millores” publicitàries i regals als usuaris).

A Barcelona i Madrid ha aparegut Cabify, amenaçant greument al taxi i alterant el funcionament de les VTCs (Vehicles de lloguer amb conductor). Amb Cabify una VTC aquesta les 24 hores al carrer, utilitzant conductors contractats per ETT (empresa de treball temporal) aquests conductors realitzen jornades de 12 hores per un sou de 1100 i al mes. Segons la ROTT (Reglamentació d’Ordenació del Transport Terrestre) les VTCs haurien d’estar estacionades a la seva base, esperant l’entrada d’un servei degudament sol·licitat personalment per l’usuari. Amb Cabify els conductors de les VTCs emplenen les fulles de servei que els entra per l’aplicació al carrer, distribuint-se estratègicament per les zones calentes que els ordena l’empresa (aeroport, centres comercials…). Estan aplicant el mateix sistema d’explotació que sofreixen els treballadors assalariats del taxi, cap als conductors de Cabify, les jornades de 12 hores. Estan igualant en competitivitat, explotació i precarietat als treballadors del taxi amb els de Cabify. Practiquen el mateix sistema operatiu del taxi, igualant al taxi com a transport públic amb les VTCs, que són un transport privat i que tenen diferents condicions de funcionament, equiparant i convertint una VTC en un taxi. En resum explotació intensa i precarietat.

L’objectiu d’empreses com Cabify, (on realment s’amaguen empreses VTCs) és la substitució del taxi com a transport públic, per un transport privat controlat per aplicacions de telèfon al servei d’empreses privades de transport. Amb empreses com Cabify es crea treball precari, amb conductors contractats per empreses de treball temporal.

Des de la CNT defensem el taxi com un transport públic segur, regulat i socialment just per als treballadors/ras del taxi i pels usuari@s. Ens oposem a empreses com UBER i Cabify que representen la destrucció del transport públic, cap a un transport privat insegur, competitiu i amb conductors esclavitzats. Tampoc estem d’acord amb el sistema de preus de llicències, pel qual cal pagar un preu molt alt per una llicència de taxi per poder desenvolupar l’activitat de transport de viatgers. Alguns han fet un veritable negoci d’especulació amb la compra i venda de llicències de taxi.

Aquest 1 de Maig surt al carrer a defensar el taxi i el transport públic, la qual cosa ara els passa als taxistes, en un futur no gaire llunyà els pot passar a tots els treballadors d’uns altres  sectors.

PARC DE LES TRES XEMENEIES <M> PARAL.LEL 10:30 MITING 12:00 MANIFESTACIÓ

SALUT I BON VIATGE.