DEDICACIÓ EXCLUSIVA I RECUPERACIÓ DE LLICENCIES; EXIGIM UNA LLEI CATALANA DEL TAXI I VTC JUSTA I IGUAL PER A TOTS I TOTES

PROPOSTES DE LA CNT PER A LA ELABORACIÓ DE L’ANUNCIADA NOVA LLEI CATALANA DEL TAXI / VTC: RECUPERACIÓ DE LLICÈNCIES I DEDICACIÓ EXCLUSIVA I ALTRES.

Recentment, la Generalitat de Catalunya ha manifestat la possibilitat de modificació del sistema actual de concessió de llicències de Taxi / VTC, regulant la seva transmissió, per tal d´evitar la seva acumulació i especulació, i altres mesures.

La llei catalana del taxi de 2003, ha estat una llei que ha comportat una mala gestió de les llicències de taxi / vtc. Aproximadament hi ha uns 15.000 taxis existents a Catalunya. Uns 10.500 es troben en l’àrea metropolitana barcelonina, enfront de 1.376 llicències VTC. Si es complís la ràtio 1/30, només podria haver-hi 350 llicències de VTC en l’àrea metropolitana de Barcelona. És a dir, hi ha quatre vegades més llicències de les que en principi permet la llei.

S’ha permes la formació d’un mercat secundari de compra, venda i especulació d’aquestes llicències de Taxi i de VTC, arribant a preus desorbitats. Volem destacar el model d’atorgament de llicències de taxis de ciutats com Londres, on després de superar l’examen per a taxista, s’atorga el dret a opció de titularitat de llicencia en funció de la disponibilitat de les mateixes i sense cost econòmic. A Catalunya s’ha permès l’especulació de llicències, arribant-se a pagar fins a 180 000 euros per la transmissió d’una llicència que en el seu inici va tenir un cost simbòlic derivat del mer tràmit administratiu. Moltes són les famílies que s’han hagut d’hipotecar i endeutar per a poder adquirir una llicència de taxi, que no valien gairebé res en els anys 80. El mateix ha ocorregut recentment amb les llicències VTC, per l’irrupció de plataformes com Uber i Cabify, arribant a preus de 70 000 euros per una llicència VTC, que a penes habia costat 36 euros, corresponents al pagament de taxes a l’administració.

La llei catalana del taxi de 2003 liquida la dedicació exclusiva del titular de la llicència, al permetre la contractació de treballadors assalariats i la creació d’empreses i flotes. La legislació catalana admet que l’atorgament dels títols habilitants sigui possible no només a persones físiques, sinó també jurídiques, en forma de societat mercantil, societat laboral o cooperativa de treball associat. A més, amb la finalitat d’assegurar la viabilitat d’aquest règim dual en la titularitat de les llicències, no només es permet ser titular de mes d’una llicència a persones jurídiques i físiques sinó que permet arribar a ser-ne titular de fins a cinquanta. Es tracta d’una xifra relativament elevada que permet la creació de “flotes” i la generació, sens dubte, d’un bon nombre de treballadors assalariats, la cual cosa ha degenerat en l’explotació d’aquests treballadors i en treball precari per al taxista. Ha de destacar-se que la regulació catalana no opta pel model “una llicència, un vehicle, un conductor” que, de manera tan inequívoca i rotunda, segueix, per exemple, la normativa basca. La llei catalana del taxi vtc, ha permès la creació de titulars propietaris d’un gran nombre de llicències que no es dediquen a exercir l’activitat de taxista, i que exploten les llicències a través de treballadors assalariats, regulats per un conveni col·lectiu que no compleix ningú en molts aspectes, com es el cas de la jornada laboral de 8 hores. El taxista assalariat normalmet és veu obligat a treballar 12 hores i aconseguir una elevada facturació minima. Davant aquesta explotació humana es veu obligat a practicar mala praxis, abandonant el rigor i la professionalitat que atorga la plena dedicació exclusiva del titular de la llicència de taxi.

En el cas de l’irrupció en quantitat exagerada de llicències VTC, que s’ha produit amb l’arribada de les plataformes Uber i Cabify, s’ha format un monopoli de llicències VTC controlades basicamente per tres empreses a Barcelona: Vector es titular de 618 llicéncias, Moove Cars amb 440 llicéncies i Auro amb 318 llicéncies. Aquest control exercit per aquestes empreses VTC, ha donat lloc a la precarització i explotació dels conductors VTC, en la seva majoria contractats a través d’empreses de treball temporal, on cada vehicle VTC és explotat per dos conductors en torns de 12 hores.

Per a aconseguir un model de transport de Taxi i VTC, just, social i igual per a tots i totes, des de la secció del taxi de la CNT proposem:

  1. La recuperació de llicències per part de l’Administració Pública: La recuperació de les llicències de taxi i de vtc, consistiria en retornar al titular el cost d’aquisicio que va pagar en el seu dia en valor de moneda constant per la llicència taxi / vtc. Una vegada recuperades aquestes llicències de taxi / vtc, caldria no tornar mai més a permetre cap mercat secundari de compra venda i especulació de llicències taxi / vtc. Caldria l’atorgament de la llicència, a cost de simple taxa per a exercir l’ activitat de taxi / vtc. En el cas de cessar el titular de la llicència en l’activitat, aquesta haurà de revertir a l’entitat competent. Condició extensiva en el cas de jubilació definitiva, exceptuant la modalitat de jubilació activa, legitimada per la llei promulgada per la Seguretat Social (octubre 2017).Estem clarament a favor de l’atorgament de llicències de taxi com a la ciutat de Londres, on a la titularitat de la llicencia s’hi acdedeix sense cost.
  2. Dedicació exclusiva: Recuperació de la dedicació exclusiva del titular de la llicència de taxi / vtc, per a exercir l’activitat pel propi titular o amb la colaboracio de familiars fins a segon grau. D’aquesta forma evitem el problema de l’explotació i precarietat de taxistes conductors assalariats, l’incompliment de la normativa laboral, l’arrendament de llicències, i una mala qualitat del servei, assegurant una professionalitat i dedicació dels conductors, per millorar la prestació del servei, aixi com per a evitar l’especulació i la cessió il·legal de la explotació de taxis / vtc. L’actual autoritzacio d’adjudicació fins a 50 llicències per a un sol titular, no es justifica socialment, per faltar a la justa distribucio del treball ni facilitar un transport amb igualtat per a tots i totes.
  3. Implantació de l´app pública oficial, amb caràcter de urgència, com a mesura imprescindible per a oferir un servei racionalitzat i de qualitat.

Davant la anunciada modificació de la llei catalana del taxi / vtc, des de la secció del taxi de la CNT, exigim un transport públic de taxi / vtc socialment just i amb igualtat d’oportunitats per a tots i totes.

SALUT I BON VIATGE