EL TAXI CLAMA CONTRA LES EMPRESES DE TRANSPORT GRATIS A CLUBS DE “ALTERNE”

                                        IHans-Dieter Otto (amb camisa blanca), envoltat de taxistes i custodiat per la
                                                Urbana, divendres, al Port Olímpic.   (ALBERT BERTRAN)
Els xofers denuncien al Port Olímpic que aquest negoci · alegal els treu clients a la parada.
El propietari d’Alemany Esdeveniments assegura que els cotxes no són seus i que només és «comissionista»
.

BARCELONA. EL PERIÓDICO. Calós MÁRQUEZ DANIEL-El turisme ja genera el 16% del PIB de la ciutat, i tot indica que aquest percentatge creixerà de manera important en els propers anys. Això hauria de ser una bona notícia per a sectors com la restauració, l’hostaleria i el comerç. També per al taxi, encara que en aquest cas hi ha serioses reserves davant la presència d’empreses que, segons la seva manera de veure, els roben els clients amb «pràctiques il · legals». Divendres a la nit, un centenar de xofers es van concentrar al Port Olímpic per denunciar l’activitat d’una d’elles,”Alemán Eventos”, companyia amb diversos expedients sancionadors que ara ha reorientat el negoci per intentar operar dins de la legalitat. Només la presència de la Guàrdia Urbana va evitar mals majors. Hi va haver insults i alguna empenta. Si la mobilització va ser una anècdota, no hi ha res a témer. Però coneixent aquest col · lectiu, castigat per una crisi que s’ha emportat un 30% de la seva facturació, bé faria l’administració competent en posar una mica d’ordre.
Aquesta és una d’aquelles incòmodes notícies en què els dos bàndols ofereixen versions completament contradictòries. Els xofers acusen “Alemán Eventos” de robar clients a la mateixa parada de taxis. De funcionar sense llicència de transport i sense rètol de servei públic. També els titllen de «proxenetes» perquè es dediquen al transport cap a locals de contactes. Hans-Dieter Otto, propietari de l’empresa, sosté que la víctima és ell, i que són els taxistes que actuen «de manera fraudulenta cobrant més del compte als seus clients». Assegura ser «un comissionista», algú que només es dedica a captar clients a la zona del Port Olímpic per portar-los als quatre o cinc clubs amb els quals té conveni. Els seus empleats, que parlen diversos idiomes, ofereixen el servei i, sempre segons Otto, en cas d’acceptar, els acompanyen al cotxe.

                           Empleats de “Alemán Eventos” davant la protesta de taxistes, 
                                        en la qual la Urbana va evitar anar més enllà de l’insult.
INTERPRETAR LA LLEI

“Alemán Eventos” ja ha rebut 15 expedients sancionadors de 1.500 euros cadascun. Segons el propietari del negoci, les multes s’han «a una interpretació diferent de la llei sobre el transport complementari privat». La policia local, en resposta a un taxista que va denunciar la situació al maig, admetia: «Aquesta situació irregular és difícil de provar i requereix d’un seguiment del vehicle en qüestió fins al punt de destinació i la manifestació positiva del passatge». Per evitar més mals de cap, Otto va vendre els cotxes als clubs fa tres mesos, de manera que ell va passar a ser només el cercador de clients. Assegura que ara els conductors «treballen directament pels clubs i no per Alemán Eventos». Sembla un tipus hàbil. També valent, a presentar-se davant del centenar de taxistes, fins al punt d’obligar la Urbana a custodiarle i emportar-se’l del Port Olímpic en un cotxe patrulla. No sense abans caure a terra per, presumptament, un cop de peu propinada per un taxista. «S’ha tirat», cridaven els xofers.
Luis Berbel, president del Sindicat del Taxi de Catalunya, present a la mobilització, ha lamentat que aquesta empresa «segueixi treballant amb total impunitat malgrat les nombroses denúncies realitzades», i va advertir que hi haurà «més protestes” si la direcció general de Transports
«No pren mesures més contundents contra aquest tipus de transport il · legal cada dia més freqüent a la ciutat». El Stac, juntament amb la resta d’associacions del taxi de l’àrea metropolitana, van signar aquesta setmana un document contra aquesta activitat «que anirà creixent en la mesura que el problema no sigui resolt definitivament». Berbel proposa importar la normativa de les Balears, on la policia pot immobilitzar el vehicle si es prova que hi ha una irregularitat en el tipus de transport que realitza.

«SI EM VEUS, PARAM»

Al marge d’Alemany Esdeveniments, el sector del taxi ja ha localitzat altres companyies semblants. És el cas de Haima Taxis, firma que ofereix «xofer privat per portar clients de festa a locals amb noies a Barcelona». «Si em veus pel carrer, paràmetres i et porto de festa», diu la publicitat del negoci a internet.
La protesta de divendres ofereix diverses lectures. Una, que Barcelona està de moda i tothom vol treure partit del moment. Dos, que el taxi està cabrejat i més val no sortir de polleguera. Tres, que l’Administració no sap molt bé com regular aquesta nova activitat empresarial. Quatre, que el turisme de cites té una tirada que convida a reflexionar. I cinc, que els turistes que sovintegen al Port Olímpic, segons va poder comprovar aquest diari, són, com se sol dir, el millor de cada país.

SALUT I BON VIATGE.

Share