LA PARADA DE MARIANO

 Un taxista aconsegueix, després de tres anys d’insistència diària, que Adif permeti col · locar un baixador al costat de Països Catalans de Sants.

 BARCELONA. EL PERIÓDICO. C. M. D. – Mariano és un taxista que ha de agafar-amb temps. Si t’agafa, no et deixarà anar fins que t’hagi explicat tot el que li passa pel cap. I això va a requerir d’una bona estona. Li donarà igual que tinguis pressa, perquè ell té clar que per perseguir un objectiu, cal ser molt pesat. Només la seva esquena, una mica empiocada per una hèrnia, ha aconseguit doblegar. La seva tenacitat ha aconseguit una cosa que fa un any semblava impossible. L’estació de Sants té la parada de taxis a Joan Peiró, la plaça que vindria a ser el cul de la terminal. Ell va dir que ni parlar, que calia un baixador a Països Catalans perquè aquesta és la sortida natural de l’edifici. La seva idea va cristal · litzar el dilluns, amb un carril que treu el cap pel costat del parc de l’Espanya Industrial. Però que ningú es relaxi. El noi veu deficiències, i ja té una llista.
Al marge d’aconseguir més clients, la nova parada ha aconseguit eliminar la pirateria. Molts taxistes furtius buscaven passatge al costat prohibit, el que havia generat més d’una baralla. «Ja no tenim tramposos a Sants, i només per això, ja ha valgut la pena la batalla», explica Mariano, que és un dels que s’ha acostat al Port Olímpic per denunciar la «competència deslleial» de les empreses comissionistes.

Tot va començar al gener del 2010. Amb les obres de l’ampliació de Sants detingudes des del 2008, Mariano no va veure cap raó per vetar al taxi al lloc que li semblava «més natural». Per això va començar a picar timbres i enviar cartes. Adif li va dir que la llosa de Països Catalans no podia aguantar el pes dels taxis, argument que aquest melenut conductor no es va empassar. Va insistir. A l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) li donaven suport, però l’operador ferroviari tenia el comandament al ser el propietari de l’entorn de l’estació.
Les primeres reunions només van servir per minar la moral d’Adif. Mariano insistia. Va recollir més de 2.000 signatures i les va deixar a l’oficina d’atenció al client. Va organitzar assemblees, aturades, manifestacions, boicots de la parada de Joan Peiró. Va ser un autèntic mal de queixal per al gegant ferroviari. Al final li van donar la raó, tal com va publicar aquest diari el febrer del 2012, però la cosa es va refredar. Al juliol va ocupar la llosa de Països Catalans amb desenes de taxistes, i dos mesos després, l’empresa va tornar a cedir, amb la condició que l’IMT pagués l’import de l’obra, com així va succeir.

Nous reptes

Al Port Olímpic triomfa la idea de batejar el projecte com «la parada Mariano», però ell, que li agrada tant parlar com jugar a la humilitat, diu que és «la parada de tots». Agraeix la feina de l’institut gestor del taxi, però ara es queixa que dins de Sants «no hi ha senyalització» cap a la nova zona d’espera, que fora hi ha un aparcament de motos que els fa gairebé invisibles i que hi ha una vorada de 20 centímetres que cal tapar. Se li gira feina a Mariano Gutiérrez. I a Adif. I a l’IMT.

SALUT I BON VIATGE.

Share