LA MEITAT DELS ASPIRANTS A TAXISTA SUSPÈN L’EXAMEN DE CASTELLÀ O CATALÀ BÀSIC

El 47,5% dels 697 estrangers aspirants a taxista a Barcelona que es van presentar entre gener i juliol a la prova bàsica de castellà o català, va suspendre l’examen. El control de coneixements d’idioma que va imposar l’Institut Metropolità del Taxi (IMT) amb la justificació de garantir la qualitat del servei i és imprescindible per obtenir la credencial de xofer. Alguns sindicats exigien mesures per evitar que el nombre de conductors de taxis continués la seva escalada. A Barcelona hi ha actualment 10.480 llicències de taxi. Els mateixos cotxes que fa un any i pràcticament la mateixa quantitat que havia el 2006. El nombre de conductors acreditats, però, ha crescut. L’any passat havia 13.167 xòfers que tenien acreditació després de passar les proves corresponents, 315 més que un any abans i el 14% més que el 2006. Com pot haver més conductors que taxis? Perquè alguns propietaris de llicències busquen conductors que vulguin utilitzar la seva llicència de taxi les hores que ells descansen o perquè són empresaris que exploten fins a 50 llicències a través d’assalariats.

Diverses associacions del sector van exigir l’any passat que es endurissin les condicions d’accés a la professió per evitar que hi hagi un excés de cotxes i menys negoci. L’examen impost des del gener, que inicialment havia de ser de castellà i català, però finalment és només d’una de les dues llengües, és obligatori per als aspirants “que provinguin de països on les llengües oficials no siguin el català o el castellà”. Les associacions Entitat Espai d’Inclusió i Formació (EICA), Probens i Servei Solidari realitzen la prova d’idioma. El 80% dels candidats procedeix del Pakistan i la resta del Marroc o de països de l’Est com Rússia i Ucraïna.

Una llicència de taxi costa (segons la borsa de compravenda de l’IMT) entre 110.000 i 145.000 euros. Un assalariat cobra, segons fonts del sector, entre 1.200 i 1.500 euros al mes.

SALUT I BON VIATGE.