PROLIFEREN ELS TAXIS PIRATES A SALOU

SALOU – Proliferen els serveis sense llicència a la calor del boom rus en zones turístiques i aeroports .Les sancions arriben als 1.500 euros, però és complicat demostrar que un transport és il.legal.

Deu del matí. Els Mossos paren una furgoneta amb turistes prop de la Pineda, a la Costa Daurada. El conductor, l’únic que parla una mica d’espanyol, és moldau. La resta són una família russa. “Som amics. Anem tots a passar el dia a Port Aventura “, diu el xofer. “Friends, friends”, repeteix la mare al seient del darrere. Alguna cosa fa olor de socarrim. Són cinc, però només han comprat quatre entrades. Els Mossos prenen nota de la matrícula, un vehicle llogat. Sospiten que és un servei de transport il.legal, el que popularment es coneix com un taxi pirata. Però no aconsegueixen que els passatgers confirmin que han pagat pel servei, i així no se li pot denunciar. Al final li donen via lliure.

Amb la crisi hi ha menys per repartir, i els xofers sense llicència cobren rellevància en les zones turístiques. Davant les queixes dels taxistes que sí que paguen impostos, la Generalitat ha intervingut en l’assumpte. Aquest estiu hi ha més controls de Mossos que mai. Tot i que “no és fàcil caçar als infractors”, explica Carlos Prada, inspector de Transports. Els agents han d’aconseguir que algun passatger denunciï que ha pagat pel servei. Molts, la majoria russos a la Costa Daurada, tenen por de perdre viatge i diners, i quan la policia pregunta, reconeixen al xofer com un amic. L’amistat no és delicte.

Una carrera en taxi entre Salou i l’aeroport surt per uns 30 euros. Hi ha qui s’ofereix a portar als turistes per una tercera part d’aquest cost. I hi ha qui ofereix excursions de tot un dia a Barcelona per 600 euros. “Treballen impunement, amb tot el morro, i molts actuen en connivència amb personal d’hotels i agències turístiques, que cobren comissió”, segons Miguel Fernández, president de l’Associació de Taxistes de Salou.

El fenomen cobra importància, reconeix la Generalitat, i això es produeix en plena caiguda d’ingressos del sector. Des que va començar la crisi, els xofers professionals ingressen un 40% menys que abans. Omplir el dipòsit, per contra, surt de mitjana uns 12 euros més car que fa un any.

Per posar límit a l’assumpte, la direcció general de Transports i Mobilitat ha mobilitzat 45 mossos a la caça de pirates. Els agents fan controls als aeroports del Prat, Girona i Reus, així com a les zones turístiques de la costa. “Aquest any hem aconseguit un augment de les denúncies. La pròpia dinàmica ens ha portat a augmentar les inspeccions, que busquen un efecte dissuasiu “, afirma Ricard Font, director de Transports i Mobilitat. En tot l’estiu passat, els agents van denunciar a 30 xofers per irregularitats (des de no disposar de llicència fins a recollir clients fora de l’àmbit territorial assignat). A 10 d’agost d’aquest any, les denúncies ja eren 64, més del doble. D’aquestes, 19 eren per falta d’autorització.

“No volem molestar els turistes, però hem de ser contundents defensant la qualitat. Un bon servei de taxi contribueix a la bona imatge del país “, afirma Font, que demana col.laboració tant als propis taxistes legals com als operadors turístics. L’import de les sancions arriba als 1.500 euros, encara que, com reconeix el propi Font, resulta molt complicat identificar els transports il.legals.

SALUT I BON VIATGE.