INFORME SOBRE L’ESTACIÓ DE BARCELONA-SANTS EN RELACIÓ A L’AFECTACIÓ DE LA MOBILITAT

Ajuntament de Barcelona

Direcció de Serveis de Mobilitat
Pl. Carles Pi i Sunyer, 8-10
08002 Barcelona

Senyor Director:


   Ens adrecem a vostè per fer-li coneixedor del nostre problema. Possiblement de la llista de problemes que li arribin, el nostre pugui no ser tant rellevant en relació al grau d’afectació i la transcendència mediàtica. Malgrat tot li exposarem:



   Companys/es taxistes i usuaris/es de taxi ens hem aplegat per demanar que es restableix-hi a l’Estació de Barcelona-Sants la parada de taxi, sortida plaça dels Països Catalans, parada de taxi que sempre havia existit.



   Per quin motiu? Cap més altre que millorar el servei de taxi i alhora els accessos en cotxe a l’Estació de Barcelona-Sants (entrada, sortida i trànsit de pas per la Plaça Països Catalans).



Quina és la situació actual que ens trobem?



1.     Una estació afectada per una situació provisional, pendent d’iniciar-se una reforma d’ampliació. Les obres, segons el pla establert, començaran per la part del Pg. Sant Antoni (costat del Parc de l’Espanya Industrial), continuant després per la part de la plaça Joan Peirò. L’inici de les obres segons la informació que disposem estava previst cap a finals de 2010.
2.     Estació amb dues sortides i una única parada de taxi amb una zona d’espera per a taxis a la plaça Joan Peirò que no dóna resposta suficient a tota la demanda generada de servei de taxi, degut a l’increment de viatgers. Malgrat la demanda generada, el temps d’espera mitjà per a un taxista sobrepassa la mitja hora, fet que suposa que la zona d’espera per a taxis no doni cabuda suficient per tots els taxis que volen accedir.



3.     Dintre de l’Estació, la sortida de les andanes estàn orientades cap a la sortida Plaça dels Països Catalans, on no hi ha parada de taxi. En aquesta direcció surt a diari un gran nombre de persones (no solament usuaris de l’Ave) usuaris de trens de rodalies i metro que fan ús del servei de taxi. En aquesta part, usuaris d’autobús i autocars també fan ús del servei de taxi. Podem dir que aquesta sortida, considerant la realitat diària, és sortida principal, donat el flux natural de passatgers que acaben sortint per aquesta part.
4.     Actualment segons el Reglament Metropolità del Taxi,l’article 45. 1) estableix que: “Els taxis en servei normal i situació de lliure hauran d’estacionar-se preferentment en les parades”. També, l’article 37. 2) diu: “A les àrees d’influència de les estacions de ferrocarrils, terminals d’autobusos interurbans, port, aeroport, hotels que disposin de parada o llocs anàlegs definits per l’EMT no es podrà recollir passatge fora de les parades autoritzades a tal efecte, excepte que el servei hagi estat prèviament concertat, i així s’acrediti, en la forma prevista a l’article 39.5 d’aquest Reglament”. Que no es pugui encotxar no vol dir que altres taxistes aprofitats no ho facin, generant-se pràctiques molt poc professionals, objecte constant de denúncia, així com de conflicte continu entre companys, donada la reincidència malgrat la presencia dels agents de la Guàrdia Urbana. Concretament aquests taxistes establint pràctiques  mafioses ocupen a diari de manera permanent i reiterada el carril bus de la plaça dels Països Catalans, on esperen els passatgers desinformats que van arribant i sol.liciten servei de taxi. Aquests passatgers són objecte de tria per part d’aquests taxistes, que escullen la carrera que més els hi convé, aplicant per suposat el suplement de sortida de l’Estació, i d’altres suplements que no hi corresponen. Es dona la situació també entre aquests taxistes, alguns prestant servei sense taxímetre.



   Els passatgers que no són de “conveniència” per aquests taxistes han de tornar a creuar el vestíbul de l’Estació, fins l’altra part per arribar a la parada de taxi de la plaça Joan Peirò, on vaguen enmig del trànsit fins que troben l’exacta ubicació d’aquesta. Es fàcil veure a diari, gent gran arrossegant  maletes als que hem d’adreçar nosaltres mateixos, exposant-se a ser atropellats.



   Constantment rebem queixes dels usuaris/es per la mala gestió del servei de taxi a l’Estació de Barcelona-Sants. També, recentment hem arribat a sentir queixes de persones als mitjans de comunicació, en relació al mal servei de taxi que han rebut quan han arribat a l’Estació. Pensem que tot plegat fa que de manera injusta es degradi la imatge del taxi envers els ciutadans i persones que visiten la nostra ciutat. No podem permetre, i menys en temps de crisi que ha davallat molt la demanda de servei de taxi, que degut a la ineficiència administrativa, el sector del taxi tingui encara més problemes.



5.      Els taxis que surten ocupats de la parada de taxi actual a la plaça Joan Peirò, per anar en direcció carrer Tarragona han de vorejar tota l’Estació, creuant la plaça dels Països Catalans, sense poder fer us del carril bus. El gran volum de taxis obligats a passar per un embut de vehicles particulars, junt amb altres vehicles desencotxant en doble fila genera un caos circulatori digne de veure. Resta tan sols un carril de pas on conflueixen dos sentits de circulació i quatre carrils, on també hi circulen autobusos interurbans



6.     Com a resultat de l’anterior situació, l’usuari de taxi perd molt temps, i a més s’acaba encarint el servei de taxi.



7.     Tots els components anteriors, es tradueixen en molèsties pel veïnat, molèsties pels mateixos conductors i alhora en inseguretat viària: risc pels vianants que som tots/es,  com pels conductors i passatgers que fora dels vehicles podem ser víctimes d’atropellament.



Quina solució alternativa proposem a la situació actual?



   Pensem que en aquesta cojuntura econòmica inestable i de durada incerta que ens trobem, difícilment s’encetaran les obres d’ampliació de l’Estació de Barcelona-Sants. Tots sabem que malgrat transferides les competències del servei de trens de rodalies, actualment no s’ha confeccionat cap partida pressupostària assignada a tal efecte des del Ministerio de Fomento, del qual depèn Adif com a empresa pública, actualment titular de les infraestructures ferroviàries de l’Estat. Ara per ara no podem esperar a d’altres fórmules en quan a la gestió mixta de l’Estació amb aportació de capital privat per portar a terme l’ampliació d’aquesta, malgrat ens puguem trobar exemples d’execucions d’obra pública a d’altres estacions de l’Estat.



   Continuem pensant que al marge de com s’esdevingui en un futur l’Estació de Barcelona-Sants, tot i estar condicionat el model de gestió a resultats polítics, volem deixar clar la nostra voluntat de mantenir el servei de taxi on, el Col.lectiu del Taxi com els usuaris/es de taxi creiem necessari que ha de ser (a la Plaça dels Països Catalans)  i de totes dues maneres possibles, tant de manera provisional com a definitiva.



PER TANT, PROPOSEM I DEMANEM:



1.     Habilitar una parada de taxi (segregada del carril bus) a la plaça dels Països Catalansmentre que no comencin les obres d’ampliació de l’Estació de Barcelona-Sants. Els taxis ocupats sortirien incorporant-se al final del carril bus direcció carrer Tarragona. Per això cal que Adif, titular d’aquest espai, cedeixi temporalment part de la plaça, traslladant l’actual aparcament de motos a la plaça Joan Peirò. La parada de taxi podria abastir-se també amb taxis des de la actual parada de Taxi (Plaça Joan Peirò) mitjançant personal de gestió de taxi.



   Pensem que l’opció correcte que ja vam exposar a Adif  i a l’Ajuntament de Barcelona, seria restablir la circulació de vehicles pel Pg. Sant Antoni (lateral de l’Estació, costat Parc del Parc de l’Espanya Industrial), el que permetria realment millorar de manera notable el trànsit, com també facilitar la sortida dels taxis direcció carrer Tarragona. S’ha de dir que la majoria dels taxis que surten de l’Estació ho fan direcció centre, es a dir direcció carrer Tarragona. Pel mateix motiu, per l’usuari/a no te sentit tenir que adreçar-se a la part posterior de l’Estació (Plaça Joan Peirò) per tenir després que donar tota la volta per sortir direcció centre.
   Es precisament tot aquest volum de taxis el que acaba col.lapsant el trànsit a la Plaça dels Països Catalans.



2.     Encotxar sota cobert en ambdues sortides de l’Estació, per estar tots/es a l’aixopluc de la pluja. No pot ser que la gent en dies de pluja hagi d’estar arrossegant maletes, buscant la parada sense saber on adreçar-se. Davant dels fets no val cap excusa, com que els taxis suposen un impediment per la seguretat en cas d’evacuació de l’Estació, tal com ens van dir responsables d’Adif: hem pogut comprovar durant el passat estiu, com es va establir un servei  regular d’autocar per recollir viatgers davant la mateixa sortida de l’Estació a la Plaça Joan Peirò. També ens han donat excuses tècniques, com arribar a dir que la llosa que sustenta la Plaça Països Catalans no te prou resistència de carrega per respondre al pes d’un volum de taxis en parada, quan tots sabem per estudis tècnics que quan es va construir aquesta llosa, malgrat els problemes tècnics que es van trobar per no interrompre el trànsit al seu pas per la dita Plaça, es va executar a partir de càlculs amb un requeriment de carrega que permetés la circulació de vehicles tal com passa a la Plaça Joan Peirò on està ubicada l’actual parada de taxi.



3.     Carril de desencotxament per a taxis a la Plaça Països Catalans. D’aquesta manera es milloraria la seguretat dels passatgers i taxistes, com dels vianants en general. Per l’usuari/a del taxi no te sentit tenir que fer tota la volta a l’Estació per desencotxar, quan el que volen es arribar de manera ràpida; es per aquest motiu que agafen un taxi.
4.     Que els taxis puguin fer ús del carril bus per circular (hi han dos carrils). Aquest fet permetria millorar el flux circulatori del trànsit de vehicles al seu pas per la plaça Països Catalans.



5.     Habilitar una zona d’aparcament a la plaça Joan Peirò perquè els vehicles particulars puguin aturar-se per deixar i recollir a altres persones, en lloc de  fer-ho actualment (malgrat estigui prohibit) a la Plaça Països Catalans. Es obvi que no pot estar permanentment in situ un agent de la Guàrdia Urbana per evitar que d’altres vehicles ocupin durant les hores punta de trànsit, els pocs carrils de circulació de que es disposen per poder sortir un gran volum de cotxes.



6.     Control de la despesa per part d’Adif que ha malbaratat més de 300.000 eu. en l’urbanització provisional del Pg. Sant Antoni (lateral de l’Estació) quan deien que no tenien pressupost per ampliar el cobert de l’actual parada de taxi. Entenem que pel veïnat aquesta actuació urbanística estigui bé, i sempre ens alegrem, però s’ha d’entendre que es fa sacrificant una proposta eficient en quant a mobilitat. Proposta que de no portar-se a terme,  pot allargar-se en el temps una situació que continuï generant conflictes: de trànsit, seguretat viària, del descontent del servei de taxi per part de la gent, de la imatge que perceben els visitants de la nostra ciutat. Creiem que amb pocs recursos materials com tècnics es pot resoldre eficientment una situació fins ara problemàtica.   



   En conseqüència, si s’evita que el gran volum de taxis ocupats travessi la plaça dels Països Catalans (per on actualment circulen i estacionen vehicles particulars) de manera que puguin sortir directes al carrer Tarragona, es descongestionaria força el trànsit actual, millorant la fluïdesa de la circulació per a tot-hom.



   Hem fet arribar les nostres queixes en primera instància a l’I.M.T., a l’anterior gerent del qual, el Sr. Miguel Angel Martín, argumentava que l’espai on proposem la parada de taxi és de titularitat d’Adif, i són ells en tot cas els que disposen i on recau la responsabilitat de permetre restablir la parada de taxi.
   Amb Adif vam mantenir una reunió de caire informatiu el passat 28 de juny de 2010, i l’única solució que aportaven era reforçar la senyalització interior de l’Estació per informar i conduir els usuaris de taxi vers la parada de taxi actual. Entenem que aquesta petita actuació no soluciona l’actual caos circulatori, com tampoc evita que la gent que vol fer ús del taxi continuï sortint per la plaça Països Catalans. El mateix Cap d’Estació, el Sr. Angel Andrés Manchado, en referència a la senyalització, ens explicava que partint d’estudis fets sobre senyalètica, solament un 30% de les persones fan cas dels cartells informatius.
   També ens hem adreçat a l’Ajuntament de Barcelona (Direcció de Mobilitat), tenint una trobada in situ amb un tècnic en mobilitat, per tal d’estudiar la possibilitat d’ubicar la parada de taxi, a la part de la plaça dels Països Catalans que és de competència de l’Ajuntament. Ens han contestat que tècnicament no és viable i la disponibilitat d’espai en quant a nombre de carrils de circulació no dóna per més. Tot i així, es disposen de cinc carrils.



Per què ens adrecem a vostè?



   Pensem que l’Ajuntament de Barcelona a través de la Direcció de Mobilitat te competències directes i es responsable de la situació actual. Al mateix temps ha  d’arribar a una entesa amb Adif, ja sigui mitjançant la Conselleria  de Política Territorial i Obres Públiques, o be directament. De qualsevol de les dues maneres l’Ajuntament de Barcelona ha de ser el primer interessat per acordar resoldre l’actual situació que afecta tant als seus ciutadans com a un servei de transport que es clau per la mobilitat diària de moltes persones, i es segons estableix la llei i tots/es ho veiem així, d’interès públic.
   D’altra banda creiem també que un cop transferida la gestió del transport en trens de rodalies, l’Estació de Barcelona-Sants, ara per ara ha de ser prioritària, ja que a dia d’avui, és l’única estació central en funcionament. No sols s’ha de tenir en compte la gestió ferroviària sinó també el que te que veure amb l’entorn urbanístic: es a dir amb  els accessos a l’Estació, malgrat la titularitat del sòl dels espais afectats.
   Tant si parlem de eficiència administrativa com de contenció de la despesa pública, fins ara només ens hem trobat exemples que no som molt exemplificadors.
No entenem per què s’ha arribat a aquesta situació d’haver de recórrer per resoldre un problema tan evident i de fàcil solució. Tornem a dir que amb pocs recursos materials com tècnics es pot resoldre eficientment una situació fins ara problemàtica, i que de no intervenir pot allargar-se en el temps.
   Vostès són els gestors i des de la nostra posició només podem oferir solucions i fer propostes, però no prendre decicions i executar-les.
   Comencem a pensar que d’allargar-se en el temps la situació actual, malgrat la provisionalitat, continuarà degradant-se el servei de taxi, i quedarà instaurat un caos circulatori de difícil comprensió per a tot-hom. Ens ho podem estalviar.
   Coincidim amb vostès que hi han coses que són de sentit comú, i per això instem a posar tots/es la justa voluntat per fer les coses de la millor manera, buscant sempre l’interès general i una relació més justa i harmònica entre tots nosaltres.
  
    Esperant que aquestes lletres arribin a vostè, aprofitem l’ocasió per desitjar-li una salutació fraternal. Atentament,



Barcelona, 13 de novembre de 2011
Share